Informatie

Over de race

Praktische
informatie

Editie

2025

Bestemming

Roscoff

Start

12 juli 2025

Algemene informatie

De Scheveningen500 is een tweejaarlijks offshore zeilevenement naar een mooie bestemming zuidwaarts op zo’n 350 mijl afstand. Hierdoor kunnen we voor de snellere schepen een baan van 500 mijl uitzetten om tegelijk met de langzamere schepen, die 350 mijl varen, aan te komen.

We bieden een laagdrempelige manier om een prachtige offshore tocht of wedstrijd te varen. We begeleiden de deelnemers zoveel mogelijk (waar gewenst) om iedereen te helpen deze mooie uitdaging te volbrengen. De route door het kanaal is uitdagend en bevat veel strategische keuzemogelijkheden, wat ook voor de meer ervaren offshore zeiler een mooie tocht oplevert.

Offshore zeilen als wedstrijd in ORC of SW (ook dual-handed), maar ook als prestatietocht

Bij de toertocht mogen deelnemers onderweg een haven binnenlopen om even op adem te komen. Wel is het de bedoeling om allemaal ongeveer tegelijk te arriveren om gezamenlijk de veilige aankomst te vieren. Sowieso staat het thema saamhorigheid voorop. Net zoals veiligheid en sportiviteit.

Kenmerkend voor de Scheveningen500: 

  • Laagdrempelige manier om een mooie offshore tocht of wedstrijd te varen. Ideaal ook als aanbreng en qualifier voor de Fastnet
  • Uitdagend en strategisch zeilen richting het zuiden, om daarna heerlijk vakantie te vieren, in wellicht een heel nieuw zeilgebied
  • De toerklasse is er voor de recreatieve zeilers die goed begeleid een volgende stap willen zetten, of voor zeilers die het gewoonweg heerlijk vinden om een lange tocht te maken zonder de druk van een wedstrijdelement
  • Maar ook zijn er twee wedstrijdklassen om ook diegenen die graag in competitieverband een lange offshore varen van dienst te zijn. Het samenbrengen van deze twee groepen zijn wij als een grote meerwaade
  • Van elkaar leren is een verlengstuk bij deelname. We stimuleren goed zeemanschap en helpen u op weg. Daarnaast is het contact onderling tussen deelnemers een waardevolle bron van kennis en ervaring
  • Er wordt met een scherp oog gekeken naar hoe we het evenement zo toegankelijk mogelijk kunnen maken.
  • En vooral ook willen we zorgen voor een gemoedelijke sfeer met een fantastisch afsluitend feest en diner

Bestemming: Roscoff

Prachtige bestemming

Roscoff, behorend tot het netwerk van “petites cités de caractère” (karakteristieke stadjes), is zeker een bezoek waard. Het is gebouwd op een schiereiland en kijkt uit over het Kanaal en de baai van Morlaix. Je vindt er prachtige, rijk gedecoreerde huizen van reders, een kerk in de stijl van flamboyante gotiek… Een aantrekkelijke stad, die tegelijk badplaats en haven is en vele bezoekers trekt. Het Île de Batz, dat tegenover Roscoff ligt, is met zijn zachte klimaat een prachtige bestemming voor een uitstapje.

In het historisch centrum wijst alles op de enorme rijkdom die werd vergaard met de vroegere handel over zee: de kerk, omringd door een fraaie tuin, voorname huizen gebouwd met graniet, gebeeldhouwde schepen en de torens bij de oude haven. Als je al die bewerkte kelderingangen ziet, langs de straten en in de buurt van het strand, krijg je het gevoel dat de geesten van kapers, smokkelaars en handelslui hier nog steeds rondwaren.

Roscoff is een iconische bestemming voor zeilers en is bekend om zijn ligging aan de prachtige Baai van Morlaix. Naast de charme van Bretagne biedt de locatie toegang tot de Kanaaleilanden, de Bretonse zuidkust, maar ook de Engelse zuidkust, wat de terugreis extra bijzonder en divers maakt. Familie en vrienden van de deelnemers, die niet mee hebben gedaan zijn van harte welkom en kunnen gemakkelijk met de auto of het openbaar vervoer langskomen, of zelfs invliegen naar Brest voor een bemanningswissel om ook te genieten van de festiviteiten.

De haven van Roscoff is modern en biedt alle benodigde faciliteiten. In tegenstelling tot veel havens in de buurt is Roscoff 24 uur, onafhankelijk van getij, aan te lopen voor alle boten met een diepgang tot 3 meter. Het ligt op een klein kwartiertje lopen van de oude binnenstad, en er rijden in de zomer (wanneer wij daar zijn) ook shuttles heen en weer voor wie wat slechter ter been is. Voor meer informatie over de haven en de voorzieningen verwijzen wij graag naar hun website:

Route van de race en toertocht

De Route naar Roscoff

De tocht loopt het eerste stuk via de bekende weg: vanuit Scheveningen gaan we zuid-west uit en steken op de voorgeschreven plek de Maasmond over. Na het passeren van de monding van de Westerschelde volgen we de Belgische en Noord-Franse kust om zuidelijk van de TSS te blijven.

Rondom Cap Griz Nez kan het hard stromen en daar vinden we de eerste uitdaging: blijf je dicht onder de kust, of kies je net iets meer het ruimere sop? Noord van Le Havre ronden we een boei om vrij te blijven van het uiterste puntje van de TSS, waarna we vrij water hebben en koers zetten richting de race van Alderney. Afhankelijk van hoe daar de stroom staat kunnen boten kiezen om hier tussen de eilanden door te varen: een prachtige ervaring om daar stroom mee te hebben! (Stroom tegen is ook een ervaring op zich, maar wellicht iets minder aan te raden..)
Daarna zet de toertocht koers naar Roscoff (de “korte” 350nm route), maar zal de langere wedstrijd nog via de Kanaaleilanden de baai van Saint Malo ingaan om daar wat tactische uitdagingen te presenteren, alvorens er na 500nm ook in Roscoff gefinished wordt.

Vervoer naar Roscoff over land

Voor eventuele bemanningswissels of familie die overkomt is Roscoff uiteraard gemakkelijk met de auto te bereiken; de haven vindt u hier:

Maar ook met het openbaar vervoer is het goed te doen. Alle routes gaan (natuurlijk) via Parijs, waar overgestapt moet worden van Gare du Nord naar Gare Montparnasse. Een mooie tussenstop wellicht voor een dagje in de Lichtstad? Een mogelijke route vindt u hier:

En het is zelfs mogelijk in te vliegen via het vliegveld van Brest (of Rennes) en vanaf daar met een huurauto of het openbaar vervoer naar de haven te komen:

Documenten

De officiële documenten zijn te vinden op het notice board van Manage2Sail. Maar om het gemakkelijk te maken hebben we hier linkjes opgenomen die direct naar deze documenten leiden. Aanvullend bieden we u ook directe links naar verdere informatie zoals de regels voor wedstrijdzeilen, de offshore Special Regulations, en de COLREGS. Indien u vragen heeft, schroom dan niet om contact op te nemen met wedstrijdcommissaris@zeilrace-rally.nl

FAQ – veel gestelde vragen

Hier publiceren we de antwoorden op veel gestelde vragen, zodat iedereen daar voordeel van heeft. Heeft u een vraag, schroom niet om een e-mail te sturen aan wedstrijdcommissaris@zeilrace-rally.nl

Gelden de ORC regels ook voor de toertocht?

Nee, ORC is een rating systeem om boten tegen elkaar te kunnen scoren. De toertocht  is een pure prestatietocht, en geen wedstrijd. Boten worden dus uiteindelijk niet tegen elkaar gescoord en dus is ORC niet van toepassing. Wel hebben we prijzen voor andere ludieke prestaties tijdens de toertocht.

Wat wel van toepassing zal zijn bij de toertocht zijn de veiligheidseisen volgens OSR categorie 3 met reddingsvlot. Die gelden voor alle deelnemers. Hiervoor verwijzen wij naar de Aankondiging zoals gepubliceerd op Manage2Sail. Ook publiceren we daar aan handleiding bij deze veiligheidseisen om het gemakkelijker te maken.

Wanneer is de baan bekend voor de SW wedstrijd?

In de aankondiging staat vermeld dat we uiterlijk 24 uur van tevoren de baan bekend maken. Dit doen we zodat we goed rekening kunnen houden met de weersvoorspellingen.
Echter we onderkennen het belang van een goede voorbereiding, dus we zullen met de Sailing Instructions reeds verschillende banen publiceren, waaruit we dan later zullen kiezen.

Meer specifiek voor de SW kunnen we alvast verklappen dat de baan zo direct mogelijk naar Roscoff zal leiden, en een lengte heeft van ongeveer 380 nm. Na de start in zuidelijke richting, bij Rotterdam oversteken en langs de Belgische en Franse kust naar Roscoff. We blijven dus zuidelijk van de TSS.

We hebben nog een plek goed te maken met de Resonate. Het is bijna onmogelijk, maar hoe winnen we van hen?

Tsja.. We zullen vragen of ze iets langzamer willen varen..

Is er een lijst met boten die opstappers zoeken?

Nee we hebben geen aparte bemanningspool voor boten die opstappers zoeken. Als organisatie bemiddelen we echter graag. Neem daarvoor contact op via wedstrijdcommissaris@zeilrace-rally.nl en wij brengen dan boten en opstappers in contact.

Wel heeft Jachtclub Scheveningen wel een generieke bemanningspool. Als opstapper kan je je daar natuurlijk altijd registreren en ook boten die mensen zoeken verwijzen we graag daarheen:

JCS Bemanningspool

Welke veiligheidsmaatregelen, communicatie / tracking middelen zijn er onderweg?

Alle boten krijgen een YB tracker, waarmee het thuisfront (en andere volgers) iedereen kunnen volgen. Dit gaat via een gratis app op de telefoon en via de website (vergelijkbaar met The Ocean Race of the Vendee Globe).

Deze trackers hebben een ook noodknop, waarmee direct alarm geslagen kan worden, indien andere middelen (VHF, mobiel) niet afdoende blijken.

Uiteraard zal er ook een walcontact zijn die in geval van nood gebeld kan worden. Deze coordineert vervolgens het contact met de achterban en eventuele instanties.

Wat zijn de verschillende routes naar Roscoff (350 en 500 nm)?

Tijdens de informatiemiddag worden/zijn de verschillende routeopties nader toegelicht. We zullen de bewuste slide daarna ook hier publiceren, maar kom vooral langs op 1 februari!

We geven bewust meerdere opties, waaruit we met het oog op het verwachte weer uiteindelijk conform de NOR uiterlijk 24 uur voor aanvang een keuze zullen maken. Zo kan iedereen de routes wel goed voorbereiden en houden we het toch flexibel. Mocht het een duidelijk weerbeeld zijn, dan laten we vanzelfsprekend eerder al weten welke route het uiteindelijk wordt.

De definitieve routes zullen gepubliceerd worden in de zeilinstructies. 

Waarom niet langs de Engelse kust, Beachy Head, Alderney, Guernsey, Roscoff?

Dit zal inderdaad een van de mogelijke routes zijn voor de wedstrijd.

Voor de toertocht en SW houden we het graag simpel, zonder oversteek van de TSS en het kanaal – en vermijden we zoveel mogelijk de drukke scheepvaart bij Rotterdam (alleen Maasmond oversteken). Zo blijven deze boten ook dicht bij de Franse havens mocht er uitgeweken moeten worden. En is de drempel hopelijk lager om mee te doen.

Wij hebben een multihull, dus geen ORC of SW. Ook geen TR trouwens. Open voor multihulls? Bijzonderheden?

Wat leuk dat jullie overwegen om mee te doen! Uiteraard  zijn we ook open voor multihulls. De toertocht is sowieso geen probleem. Mochten jullie toch graag ook competitief willen meedoen (in bijvoorbeeld SW), neem dan even contact op via wedstrijdcommissaris@zeilrace-rally.nl en dan kijken we wat mogelijk is.

Wel goed om in gedachten te houden dat voor de veiligheidsvereisten OSR Category 3 Multihulls met reddingsvlot zal gelden. Die wijkt op bepaalde punten een een beetje af zodat het passend is.

Als zich een (of meerdere) multihull(s) inschrijft/inschrijven, zullen we via een amandement de NOR hierop aanpassen en ook via het officiele kanaal (Manage2Sail) de relevante documenten (veiligheidslijst multihulls, e.a.) publiceren. We zullen dan ook kijken of we er voor jullie een aparte klasse van kunnen maken.

Is de Scheveningen500 geschikt als eerste offshore wedstrijd?

Jazeker.

Voor iedereen die al wel eens een nachtje heeft doorgevaren op zee, bijvoorbeeld met een oversteek naar Engeland, is de Scheveningen500 een uitgelezen kans om in groepsverband je zeezeilgrenzen te verleggen. We leggen niet voor niets de nadruk op veiligheid en een goede voorbereiding. Schroom niet om ons te benaderen voor tips en handigheidjes!

Indien je nog nooit een nacht hebt doorgevaren raden we wel aan dit eens te oefenen en te ervaren hoe dit is. Dit vraagt net iets meer in voorbereiding van eten, drinken, en tussentijds slapen en wachtlopen.

We raden iedereen ook aan om mee te doen aan de Vuurschepenrace (ook SW) en terug als voorbereiding.

Volgende vraag…

Kom maar op!
Stuur hem naar wedstrijdcommissaris@zeilrace-rally.nl

Kom maar op!
Stuur hem naar wedstrijdcommissaris@zeilrace-rally.nl

Weer, wind en stroming

De website van Jachtclub Scheveningen biedt veel informatie over de weersverwachting, de wind en stroming. Uiteraard voor de kust van Scheveningen, maar met de links naar de weerkaarten en gribs ook verder weg. Kijk voor meer informatie op de website Jachtclub Scheveningen.

Weerkaarten

Een belangrijke bron van informatie, en sowieso het uitgangspunt om de algehele synopsis goed te begrijpen, zijn natuurlijk de weerkaarten en forecasts van de weerdiensten in Nederland (KNMI), Duitsland (DWD), Frankrijk (Meteo-France), en Engeland (UKMO). De verschillende modellen zijn allemaal net even anders en in het geval van instabiliteit kunnen ze verschillende uitkomsten laten zien. Het is de aan te raden de verschillende analyses te vergelijken en zelf goed te interpreteren. De analyses zijn hier te vinden:

Op de pagina’s van voorgaande links, is nog heel veel meer waardevolle informatie te vinden. Zoals bijvoorbeeld buienradar, weersatellietbeelden en geschreven voorspellingen voor watersporters.

Gribs

Daarnaast raden wij alle deelnemers aan zowel voor het weer als voor de stroming gebruik te maken van gribs en grib viewers. Er zijn vele soorten en maten op internet te vinden, sommige gratis maar velen ook betaald. De betaalde varianten bieden vaak meer opties (zoals routering) of groter detail van de gribs, maar om te beginnen is een gratis variant heel goed geschikt. De computer verteld je dan wel niet de meest optimale route om vanuit Scheveningen in Roscoff te komen, maar ze geven allemaal een goed beeld van de weers- en stroomverwachtingen. Let ook op dat door heersende winden en andere invloeden het werkelijk getij kan afwijken van het astronomisch getij.

Grib viewers en navigatie programma's

Bekende apps die mensen gebruiken zijn natuurlijk Windy en PredictWind. Ook Windguru vinden we vaak terug op de telefoons van zeilers. Windy heeft ook een hele mooie website, waarop verschillende lagen met informatie (wind, stroom, regen, wolken, verzin het maar) getoond worden, en dit is zeker een aanrader:

De betaalde versies van Windy gaan nog een stap verder en bieden ook satelietfoto’s en lokale waarnemingen. Indien er onderweg internet beschikbaar is, is dit heel handig om het weer in de gaten te houden en of de werkelijkheid zich wel een beetje aan de voorspelling houdt..

Een hele goede gratis (open source) Grib-viewer is XyGrib. Naast het weergeven van Gribs kan je het programma ook gebruiken om verschillende analyses en statistieken te laten zien:

Een andere goede Grib-viewer die ook routeringen en zelfs koppeling met de bootinstrumenten biedt is QtVLM. Het programma is in de basis gratis. Eventueel kunnen er ook zeekaarten ingeladen worden, waar wel betaald voor moet worden, om het tot een volledig navigatieinstrument te maken. Door alle functies is het ietwat complex, en niet even snel geleerd. Maar er zijn hele goede handleidingen beschikbaar om je op weg te helpen en op het forum worden alle vragen snel beantwoord:

De echt geavanceerde gebruikers kunnen Expedition of Adrena overwegen. Deze programma’s worden door de professionele (wedstrijd)zeilers veel gebruikt. Echter zijn deze niet gratis en vergen aardig wat kennis om mee aan de slag te gaan. Voor meer informatie hierover kunt u eventueel contact opnemen met de wedstrijdcommissaris: wedstrijdcommissaris@zeilrace-rally.nl

Grib files

Voor het gebied waar we gaan varen zijn er verschillende modellen beschikbaar. Naast de wereldwijde en algemene modellen zoals GFS en ECMWF, zijn vooral de modellen van de Franse, Engelse en Duitse meteodiensten aan te raden. Ons eigen KNMI biedt ook een goede bron voor het deel van de route over onze thuiswateren en het eerste deel in Frankrijk. Harmonie (KNMI) en Arome (Meteo-France) zijn gratis te downloaden. Alle grib viewers bieden de optie om gribs in het programma zelf te downloaden, via een gemakkelijke interface. Indien je liever zelf de gribs downloadt en die lokaal wil inladen (bijvoorbeeld op zee als er geen internetverbinding meer is), dan zijn dit handige links:

Harmonie model (KNMI): Harmonie gribs
Arome modellen, gewoon en HD (Meteo-France): Arome gribs

De modellen van de Deutsche Wetterdienst (DWD Gribs) en de UK Met Office (UKMO Gribs) zijn betaalde diensten. Veelal zitten die al in de betaalde grib viewers ingebouwd. Let wel dat de Duitse alleen het eerste stuk van de route als dekking heeft (net als het Harmonie model van het KNMI). De UK Met Office heeft wel volledige dekking van het gebied op onze route. De DWD biedt ook een algemeen model (ICON) voor onze regio aan, dat onder andere via OpenWRF te downloaden is: ICON model gribs

Stroommodellen zijn wat lastiger gratis te vinden. Maar de Duitse BSH biedt goede gribs voor de Noordzee:
BSH Current Predictions

Verder is een hele goede bron voor gratis gribs de website van OpenWRF: OpenWRF Gribs

Verder lezen

Voor algemene informatie over wat gribs zijn en hoe ze werken, zie dit artikel op de website van Zeilen Magazine: Zeilen: zo zitten Grib-files in elkaar
Een heel leuk artikel over hoe de ICON gribs tot stand komen, is te vinden op de website van de DWD: ICON model forecasts

En als je echt helemaal los wil gaan op Gribs.. Google er eens op. Heel veel bomen, weinig bos..

Bevriende evenementen

Graag brengen wij ook de volgende Zeilevenementen onder de aandacht:

Colin Archer Memorial Race

De Colin Archer Memorial Race is een zeezeilwedstrijd van Lauwersoog naar Stavern, Noorwegen. De afstand bedraagt 390 of 450 mijl en er wordt gevaren in de klassen Dual Handed, IRC, ORC en SW. De wedstrijd wordt sinds 1982 om het jaar gevaren.
Klik voor meer info op de volgende link: bezoek website CAMR

Driehoek Noordzee

Dit is een tweejaarlijkse prestatietocht die op de Noordelijke Noordzee wordt gezeild. De rally start in Den Helder, waarna de deelnemers koers zetten naar de Orkney- of de Shetlandeilanden, en van daar uit naar Noorwegen. De tocht terug naar Nederland maakt de Driehoek compleet. 
Klik voor meer info op de volgende link: bezoek website Driehoek Noordzee